Kompozice č. III v červené, modré, žluté a černé
Provedení:
olej na plátně"Kompozice č. III v červené, modré, žluté a černé" je
abstraktní obraz od
nizozemského umělce
Piet Mondriana . Tento obraz byl dokončen v roce 1929 a je jedním z jeho klíčových děl, která reprezentují jeho styl nazývaný neoplasticismus nebo de Stijl.
Na obraze je vidět jeho charakteristický přístup k abstrakci, kde Mondrian používá jednoduché geometrické tvary a omezenou paletu barev. Kompozice je rozdělena do obdélníkových bloků, které jsou vyplněny červenou, modrou, žlutou a černou barvou. Tvarová rovnováha a přesné uspořádání prvků jsou klíčovými prvky v Mondrianově umění.
Obraz reflektuje jeho víru v harmonii, rovnováhu a univerzální řád. Mondrian věřil, že abstrakce a redukce na základní prvky geometrie mohou vyjádřit absolutní harmonii a univerzální principy. Jeho práce měla vliv na rozvoj moderního abstraktního umění a byla spojena s uměleckým hnutím de Stijl, které propaguje podobné ideály.
"Kompozice č. III v červené, modré, žluté a černé" je příkladem Mondrianova odhodlání k abstrakci a jeho snahy o dosažení harmonie pomocí jednoduchých forem a barev.
Převládající barvy tohoto obrazu jsou pestrobarevné a jeho formát je Čtverec. Reprodukci tohoto obrazu tiskneme na přání - můžete si zvolit rozměr i provedení reprodukce.
Piet Mondrian (1872-1944) byl
malíř. Přesto, že byl z rodiny učitele kreslení, zprvu ho jeho touha táhla ke kněžskému životu. K malování ho přiměl až jeho strýc, který ho přihlásil na akademii v Amsterodamu. Mondrian v malbě hodně experimentoval. Jeho raná díla nesou jasnou inspiraci v
impresionismu. Na výstavě v roce 1911 v Amsterodamu se seznámil s nově začínajícího stylem.
Kubismus si velice oblíbil. Neustálým malováním týchž objektů (
Tableau I), se snažil zachytit jejich pravou podstatu. Tři roky žil v Paříži, ale se začátkem I. světové války, se vrátil do Holandska. Dlouho zde nepobyl a posléze opět v Paříži, kam se vrátil, tvořil velice abstraktní obrazy -
Duinlandschap. Největší slávy se mu paradoxně dostalo až v USA, kam se pod hrozbou nacismu musel v roce 1938 přestěhovat. Říká se, že pracoval tak usilovně, až měl na rukách puchýře od malířských štětců. Svým geometrismem ovlivnil celou řadu nejen svých nástupců. Piet Mondrian zemřel 1. 2. 1944 na zápal plic.